The Art of the Book '08

ab08.jpg

A juried exhibition of members' work celebrating the 25th Anniversary of the Canadian Bookbinders and Book Artists Guild.

Une exposition-concours des oeuvres par les membres en célébration du 25ème anniversaire de la Guilde canadienne des relieurs et des artistes du livre.

It travelled to seven locations across Canada from 2008 to 2011.


Introduction and Acknowledgements

The Art of the Book '08, a juried exhibition of members' work, celebrates the 25th anniversary of the Canadian Bookbinders and Book Artists Guild. In 1988, CBBAG held its first exhibition and since then has held one every five years. With each exhibition the quality and variety of the work has grown stronger and the number of entries has increased.

As the exhibition travels across the country, many people will have the opportunity to admire the craftsmanship and creativity of these works. We hope the originality and artistic merit of these pieces will provide standards and inspiration for the Canadian book arts community.

I would like to thank the members of the jury, Nicole Billard, Crispin Elsted, and Edward Hutchins, for their scrupulous work and discriminating eyes. I would also like to thank all the CBBAG members who have contributed their time, donations, efforts, and expertise in the creation of this exhibition. In particular, special thanks go to curators Shelagh Smith and Susan Corrigan, whose combined energy has ensured that this exhibition, like the previous ones, will be superb.

CBBAG thanks Kathe Gray, who has designed this catalogue, and Peter Sramek for his insightful article. The exceptional photography is the work of Anna Prior. CBBAG would also like to thank Spicers Paper, Barney Printing, and Ron Ingle for their contributions towards the production of this catalogue.

CBBAG gratefully acknowledges the Canada Council for the Arts, The McLean Foundation, the Jackman Foundation, the J.P. Bickell Foundation, and the Ontario Arts Council for their generous support in making this exhibition possible.

As well, CBBAG would like to thank the award donors: Colophon Book Arts Supply, Inc., Harmatan Leather Ltd., J. Hewitt & Sons Ltd., The Japanese Paper Place, Papeterie Saint-Armand, and Woolfitt's Art Enterprises Inc.

Scott Duncan
President of CBBAG
from the Introduction and Acknowledgements for the catalogue

Introduction et remerciements

The Art of the Book '08, une exposition concours exposant les travaux de ses membres, célèbre le 25ème anniversaire de la Guilde canadienne des relieurs et des artistes du livre. La GCRAL a tenu sa première exposition en 1988 et, depuis cette date, en tient une tous les cinq ans. La qualité, la quantité et la variété des travaux présentés se sont sans cesse améliorées au fil des expositions.

Les visiteurs au pays auront l’occasion d’admirer la qualité de l’artisanat et la créativité des œuvres que présente cette exposition itinérante. Nous espérons que l’originalité et le mérite artistique de ces pièces fixeront des normes et seront sources d’inspiration pour la communauté des artistes du livre au Canada.

Je voudrais remercier les membres du jury, Nicole Billard, Crispin Elsted, et Edward Hutchins, qui, par leur temps, leurs efforts et leurs compétences, ont contribué à organiser cette exposition. Un merci tout particulier aux conservateurs Shelagh Smith et Susan Corrigan, qui, grâce à leur travail, ont permis de réaliser une exposition aussi belle que les précédentes.

La Guilde remercie Kathe Gray, pour la conception de ce catalogue et Peter Sramek pour son brillant article. C’est à Anna Prior que revient le mérite du superbe travail de photographie. La Guilde voudrait aussi remercier Spicers Paper, Barney Printing, and Ron Ingle pour leurs contributions vers la production de cette catalogue.

La Guilde exprime sa sincère gratitude au Conseil des Arts du Canada, The McLean Foundation, le Jackman Foundation, le J.P. Bickell Foundation, Foundation et le Conseil des Arts de l’Ontario pour leur aide généreuse, sans laquelle cette exposition aurait été impossible.

Enfin, la Guilde voudrait remercier les donateurs des prix : Colophon Book Arts Supply, Inc., Harmatan Leather Ltd., J. Hewitt & Sons Ltd., The Japanese Paper Place, Papeterie Saint-Armand, et Woolfitt's Art Enterprises Inc.

Scott Duncan
President de CBBAG
extrait de les introduction et remerciements du catalogue

Go to Canada Council for the Arts Go to Ontario Arts Council


Jurors', Contributor's, Curators' Work/Pièces des jurés, collaborateur, conservateurs


Nicole Billard | Canada

Les nouvelles leçons d’amour dans un parc
2007  Juror/Juré  20 x 14 x 3.5 cm
Bound in full oasis with top edge gilt, hand sewn silk end bands, and peacock marbled end papers; titled in gold and red oeser with décor of opened inlays. Reliure pleine peau en oasis avec bord supérieur doré, tranchefiles en soie cousues à la main et gardes marbrées œil-de-paon; titre en oeser rouge et or avec décor d’incrustations.

Juror




Crispin Elsted, Barbarian Press | Canada
Amours de Voyage
2007  Juror/Juré  23.5 x 17.8 x 1.3 cm

Printed letterpress in Van Dijck on Zerkall White Smooth paper with Bugra endsheets, and bound in quarter burgundy silk with printed handmade Saint-Armand paper over boards; illustrated with eleven engravings by Abigail Rorer. Typographie imprimée en Van Dijck sur du papier Zerkall White Smooth avec gardes Bugra, demi-reliure en soie bourgogne avec du papier Saint-Armand fait-main imprimé sur livre cartonné; illustré par onze gravures d’Abigail Rorer.

Juror




Edward Hutchins, Editions | United States
Out and About
2007  Juror/Juré  5.5 x 5.5 x 5.5 cm.

Gocco printed, stenciled, and hand-colored pages with overlays and movable parts added; fabric wrapped board covers and box with papier-mâché frog; edition of 30. Pages imprimées au système Gocco, illustrées au pochoir et coloriées à la main avec superpositions et éléments amovibles ajoutés; plats et étui enveloppés de toile avec grenouille en papier mâché; édition de 30 exemplaires.

Juror




Susan V. Corrigan | Canada
Longstitch Album
2006  Curator/Conservateur  26 x 23 x 2.6 cm

Long stitch binding with waxed linen thread and bone beads; cover paper hand marbled by the artist. Reliure longue couture avec fil de lin ciré et perles d’os; papier à couverture marbré à la main par l’artiste.

Curator400




Shelagh Smith, | Canada
Fleur de lis
2007  Curator/Conservateur  50 x 56 cm

Watercolour marbling. Marbrure aquarelle.

Curator




Peter Sramek | Canada
My Father's Prague
2006-2008  Contributor/Collaborateur  18 x 36 x 4 cm

Contemporary black and white photographs with inkjet printed text and historical images; longstitch binding with walnut and leather spine and Saintt-Armand paper covers. Photographies noir et blanc contemporaines avec texte imprimé aux jets d’encre et images historiques; reliure couture longue avec dos en cuir et noyer, et couverture en papier Saint-Armand.

Writer



Prize-winning Entries/Gagnants des prix


THE JAPANESE PAPER PLACE AWARD

Martha Cole | Canada
What are we doing to the land?
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  8 x 20.5 x 8 cm
Digital image on polyester, coloured pencil, Setacolor fabric paints, wheat straw, bridal netting, silk dupioni, cotton twill, and cotton thread.
Image numérique sur polyester, crayons de couleurs, peintures sur tissu Setacolor, paille de blé, voile de mariée, toile doupion, croisé de coton, et fil de coton.
Artists' Books




COLOPHON BOOK ARTS SUPPLY AWARD
Paul Johnson | England
Leaving and Returning
2005  Artists' Books/Livres d'artiste  30 x 56 x 4 cm (fully extended)

Pop-up book with Waterford paper dyed with reactive dyes and pen work overlays.
Livre pop-up avec papier Waterford teint à l’aide de teintures réactives, et superpositions au stylo.
Artists' Books




J. HEWIT & SONS LTD. AWARD
Scott Kellar | United States
A Sense of Time Left
2006  Fine Binding/Reliure d'art 24 x 15 x 3 cm

Full leather binding with leather onlays; gold-leaf, blind tooling, and gold foil stamping; silk endbands; edges coloured and burnished.
Reliure pleine peau avec mosaïques appliquées en cuir; estampage à froid de feuille d’or et dorure ; tranchefiles en soie; tranches colorées et polies.
Fine Binding




WOOLFITT'S ART ENTERPRISES INC. AWARD ONTARIO CRAFTS COUNCIL DESIGN AWARD
William Rueter, The Aliquando Press | Canada
Majesty, Order and Beauty: Selections from the journals of T.J. Cobden-Sanderson
2007  Fine Printing/Typographie  28 x 17.6 x 1 cm

Letterpress printing on mould made Hahnemühle Bugra paper with paper covered boards and cloth spine.
Impression en typographie sur papier Hahnemühle Bugra fait-main, avec plat couvert de papier et dos en toile.
Fine Printing




HARMATAN LEATHER LTD. AWARD
Laurie Spitz & Amee J. Pollack | United States
Biedermeier: Modern Before Its Time
2007  Box Making/Boîte  44.5 x 20.6 x 11.4 cm

Curvilinear bound box with sliding tracked drawers and a Japanese shell-clasp closure, paper engineering, and laser printing, with hand-painted Japanese silk book cloth, archival cotton rag museum board, acrylic, Elephant Hide cover stock, parchment, wooden beads, fabricated numerals, and linen thread.
Coffret relié en curviligne avec tiroirs coulissants et fermoir en coquillage japonais, technique de fabrication de papier et impression laser, avec toile à reliure en soie japonaise peinte à la main, carton musée d’archive en chiffon de coton, papier à couverture Elephant Hide acrylique, parchemin, perles de bois, chiffres confectionnés, et fil de lin
Box Making




PAPETERIE SAINT-ARMAND AWARD
Karny Rivlin Vorona | Canada
A Woman of Valour
2007  Calligraphy/Calligraphie  81 x 46 cm

Paper, gauche, shell gold, gold leaf, fresh water pearls, and silver.
Papier, gauche, or en coquille, feuille d’or, perles d’eau douce, et argent.
Calligraphy


Artists' Books/Livres d'artiste


Cathy Berg | Canada
The Lord God Made Them All
2007  Artists' Books/Livres d'artiste  14 x 30.5 x 21.3 cm
Altered book with hand trimmed painted pages, and pencil illustrations inside front and back cover.
« Altered book » aux pages peintes et coupées à la main, illustrations au crayon à l’intérieur de la couverture et du plat dessous.
Artists' Books




Susan Carr | Canada
Colour - a plot line
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  15 x 20 x 210 cm

Knitted telephone wire, paper, and ink
Fil de téléphone relié, papier, et encre.
Artists' Books




Erin Ciulla | Canada
Phase I
2005  AArtists' Books/Livres d'artiste  11.4 x 22.9 x 30.5 cm

Suitcase containing miniature books with mixed media, found materials, and handmade paper.
Valise contenant des livres miniatures avec des médias mixtes, des matières trouvées et du papier fait-main.
Artists' Books




Mary Conley | Canada
Bedazzled
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  14 x 12 x 2.2 cm

Pop-up book with Canford paper and embellishments, airbrushed with Schminke’s aerocolour, with covers and box of book board and Thai paper, with magnetic closure.
Livre pop-up avec papier Canford et ornements, décoré à l’aérographe à l’aide des peintures Schminke, avec plats et coffret en carton et papier Thai, et fermoir magnétique.
Artists' Books




Mira Coviensky | Canada
Forlorn Comfort
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  24 x 53 x 30 cm

Somerset paper, transparent polyester film; combination of tunnel book and codex with multiple spines and pages that open to different directions.
Papier Somerset, film polyester transparent; mélange de livre-tunnel et de codex avec plusieurs dos et pages ouvrant dans différentes directions.
Artists' Books




Nicole Eiland | United States
ordinary discovery
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  10 x 16 x 1.5 cm

Accordion book with palladium prints on Arches paper and hand pressed fruit papyrus of yam, kiwi, and parsnip.
Livre accordéon avec impressions Palladium sur papier Arches et papyrus de fruits pressés à la main, composé d’igname, de kiwi, et de panais.
Artists' Books




Jacques Fournier, Éditions Roselin | Canada
Hommage à Etty Hillesum
2005  Artists' Books/Livres d'artiste  24 x 48 x 6 cm

BFK Rives Paper, steel, and maple.                                                                  
Papier BFK Rives, acier, et érable.
Artists' Books




Karen Hanmer | United States
Bluestem
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  20 x 23 x 46 cm

Double-sided variation on flag book with pigment inkjet prints on polyester film; illustration in collaboration with Henry Maron.
Livre-drapeau avec variation des deux côtés, impressions à jets d’encre avec pigments sur film polyester; illustration en collaboration avec Henry Maron.
Artists' Books




Stacy James | Canada
Reflective Journal II
2007  Artists' Books/Livres d'artiste  34 x 19 x 29 cm

Oil coated stainless steel wire, stainless steel wire, mirrors, glass, photo transfers, hair, thorns, ink, acrylics, watercolour, and mixed media collage. 
Collage de fil d’acier inox enduit d’huile, fil d’acier inox, miroirs, verre, transferts photo, cheveux, épines, encre, acrylique, aquarelle, et médias mixtes.
Artists' Books




Marilyn Janas | United States
Kaleidoscope Colour! A Moveable Quilt
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  16.5 x 16.5 x 5.1 cm

Pop-up book with letterpress cover and photocopies of original quilt blocks.
Livre pop-up avec couverture en typographie et photocopies des carreaux de quilt originaux.
Artists' Books




Linda Johnson | United States
They Said
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  68.5 x 68.5 x .5 cm

Letterpress printed from handset wood and metal type on cotton cloth; sewn together in a quilt form and folds into a book.
Typographie imprimée à partir d’un combiné de type bois et métal sur une toile de coton; éléments cousus ensemble sous forme de quilt et plié dans un livre.
Artists' Books




Linda Johnson | United States
The Blessing Bowl
2007  Artists' Books/Livres d'artiste  18 x 18 x 10 cm

Accordion fold flag book structure with magnetic closure, letterpress printed from photo polymer plates on various Strathmore and mould made papers; housed in a handmade box.
Structure de livre-drapeau plié en accordéon avec fermoir magnétique, typographie imprimée à partir de plaques de polymère à photo sur divers papiers Strathmore faits-main; rangé dans un coffret fait-main.
Artists' Books




Paul Johnson | England
Sailing to a promised land 2
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  34 x 48 x 4 cm

Pop-up book with Waterford paper dyed with reactive dyes with pen work overlays.
Livre pop-up avec papier Waterford teint à l’aide de teintures réactives et superpositions au stylo.
Artists' Books




Trisha Klus | Canada
Black & White & Just for Fun
2007  Artists' Books/Livres d'artiste  18 x 14 x 3cm

Commercial and printed papers, drafting vellum, with pop-up, sewn onto accordion spine, long stitch binding.
Papiers industriels et imprimés, vélin de dessin, avec pop-up, cousus sur le dos en accordéon, reliure longue couture.
Artists' Books




Valerie Knapp | Canada
Book of Gray
2005  Artists' Books/Livres d'artiste  9 x 106 x 0.2 cm

Mixed media accordion fold book in box, with handmade paper, wool, cotton, silk, other paper, cotton thread, ribbon; embroidery, relief printing, drawing, appliqué, sewing, weaving, and folding.
Livre plié en accordéon de médias mixtes en coffret, avec papier fait-main, laine, coton, soie, papier divers, fil de coton, ruban; broderie, peinture en relief, dessin, appliqué, couture, tissage, et pliage.
Artists' Books




Karen Kunc | United States
Evocations
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  23.5 x 10.8 x 0.6 cm

Woodcut and etching, letterpress, accordion folded, bound into covered boards with decorative woodcut printed paper and endpapers, textured with paste and pigmented wax.
Gravure sur bois et eaux-fortes, typographie, pliage accordéon, reliure dans les plats avec du papier et des gardes imprimés de gravures sur bois décoratives, texture de colle, et cire pigmentée.
Artists’ Books




Elaine Langerman | United States
Book #11: En/Unfolding
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  15.2 x 20.3 cm

Scanned and printed images, laminating, layering, acrylic painting, exposed binding, and beads.
Images scannées et imprimées, contre-collage, stratification, peinture acrylique, reliure visible, et perles.
Artists' Books




Marlene MacCallum | Canada
Townsite House
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  25.5 x 25.5 x 1.5 cm

Hand bound book with photogravure, screen print, and lith film.
Livre relié à la main avec photogravure, sérigraphie, et film lith.
Artists’ Books




Emily Martin, The Naughty Dog Press | United States
Sleepers, Dreamers and Screamers
2006  Artists' Books/Livres d'artiste 24.1 x 17.8 cm

Accordion pop-up book, printed letterpress with hard covers enclosed in a matching clamshell box; pop-ups constructed of a variety of papers including a cotton and gampi paper made for the project by Bridget O’Malley of Cave Paper.
Livre pop-up en accordéon, typographie imprimée avec couverture rigide, rangé dans un coffret assorti; pop-up construits à partir d’une grande variété de papiers, notamment un papier en coton et gampi créé pour le projet par Bridget O’Malley de Cave Paper.
Artists' Books




Chum McLeod | Canada
Lupo
2005  Artists' Books/Livres d'artiste  16.5 x 10.5 x 1.5 cm

Paper, book board, ribbon, colour copies, double sided tape, paste, white glue, ink, and marker.
Papier, couverture, ruban, copies couleurs, adhésif double face, pâte, colle blanche, encre, et marqueur.
Artists' Books




Lise Melhorn-Boe, Transformer Press | Canada
Gypsy Moth
2007  Artists' Books/Livres d'artiste  22 x 16 x 3 cm

Carrousel book, computer-printed on Saint-Armand paper, with net, nylon, and cotton fabrics, fleece, floss, and beads.
Livre carrousel, imprimé par ordinateur sur papier Saint-Armand, avec tissus en coton, nylon, et voile, molleton, bourre de soie, et perles.
Artists' Books




Robin E. Muller | Canada
Sand Scroll
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  43 x 240 cm

Cotton, silk, and paper; industrial tapestry technique with computer Jacquard imagery, woven at a mill.
Coton, soie et papier; technique de tapisserie industrielle avec imagerie informatique Jacquard, tissage d’usine.
Artists' Books




Sandra Oei | United States
Celebration / Freedom / Imagination
2007  Artists' Books/Livres d'artiste 20.3 x 24.1 x 1.3 cm

Book board, matte, and decorative papers, original photography, inkjet printing, vellum, embossing powders, guinea hen feathers, shells, sand, original photography, photo image manipulation.
Livre cartonné, papiers mats et décoratifs, photographie originale, impression jets d’encre, vélin, poudres d’impression, plumes de pintade, coquilles, sable, photographie originale, manipulation des images.
Artists' Books




Carolyn Qualle | Canada
Mended
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  18 x 15 x 1 cm

Cover of oil paint on modelling paste on board; Gocco print and pochoir on dyed and waxed handmade paper and transparent paper.
Couverture de peinture à l’huile sur pâte à modeler sur carton; impression Gocco et pochoir sur papier fait-main ciré et teint, et papier transparent.
Artists’ Books




Terry Rutherford | Canada
Counting
2007  Artists' Books/Livres d'artiste 23.5 x 20 x 3.8 cm

Accordion fold book in a flat backed case with paper, Mylar, marbled paper, thread, and colour photocopies.
Livre en accordéon dans un étui plat avec papier, mylar, papier marbré, fil, et photocopies couleurs.
Artists' Books




Cathy Ryan | United States
LandForms/topographical thinking
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  14.6 x 24.8 x 1.3 cm

Etching and aquatint on Somerset Velvet, with letterpress printed text in Gill Sans Light; edition of 7.
Eaux-fortes et aquatinte sur papier Somerset Velvet avec typographie imprimée en police Gill Sans Light; édition de 7 exemplaires.
Artists' Books




Ann Stinner | Canada
Let the Walls Speak
2006  Artists' Books/Livres d'artiste  29 x 24 x 1.5 cm

Canvas accordion book, with acrylics, ink, collage, sand, beeswax, brass findings, and leather thong; canvas envelope with acrylics, ink, and brass findings.
Livre accordéon en toile, avec acrylique, encre, collage, sable, cire d’abeille, attaches, et fermoirs en laiton et lanière en cuir; étui en toile avec acrylique, encre ainsi qu'attaches et fermoirs en laiton.
Artists' Books




Jody Williams, Flying Paper Press | United States

Left: This Time
2007 Artists' Books/Livres d'artiste  7.6 x 6.3 x 2 cm

Colour etching on Rives BFK, drop spine box covered with tairei paper.

Centre: No Longer There

2007 Box Making / Boîte 13.3 x 17 x 5 cm 

Box constructed from book board, covered with Japanese papers, glass insets in doors, drawers, sliding shelves, specimens, and book describing contents.

Right: Some Specimens
2005  Artists' Books/Livres d'artiste  7 x 6 x 2 cm

Archival digital prints on Rives Heavyweight, tairei paper on hard covers, specimen in cover under glass.


Eaux-fortes colorées sur Rives BFK, boîte avec dos à abattant recouverte de papier tairei.



Boîte construite à partir de carton de livre, recouverte de papier japonais, incrustations en verre dans les portes, tiroirs, étagères, spécimens, et livre descriptif du contenu.



Impressions numériques d’archives sur Rives Heavyweight, papier tairei sur la couverture rigide, spécimen sous verre en couverture.

Artists' Books


Maki Yamashita | Japan
Traces
2007  Artists' Books/Livres d'artiste  42.5 x 160 x 5 cm

Kimono fabric, silk thread, Japanese paper, wood, acrylic, bamboo; hand-stitched.
Toile de kimono, fil de soie, papier japonais, bois, acrylique, bambou; cousu à la main.

Artists' Books



Box Making/Boîte


Mary Howe | United States

Show Tonight
2006  Box Making/Boîte  11 x 42 x 22 cm
Cloth covered box, slip case, and carts lined with paste paper and crayon resist paper, wooden wheels on carts; pop up, accordion, and tablet books with collage of paste paper and crayon resist paper.
Coffret recouvert de tissu, étui et chariots doublés de papier à la colle et de papier de fixage, roues en bois sur les chariots; livres pop-up, accordéon, et tablette avec collage de papier à la colle et de papier de fixage.
Box Making




Don Taylor | Canada
Babel Brand Patented Library Flakes
2007  Box Making/Boîte  13 x 8 x 7 cm

Board, paper, leather, paper fragments, and wood.
Carton, papier, cuir, fragments de papier, et bois.
Box Making




Jody Williams, Flying Paper Press | United States
No Longer There
2007  Box Making/Boîte  13.3 x 17 x 5 cm

Box constructed from book board, covered with Japanese papers, glass insets in doors, drawers, sliding shelves, specimens, and book describing contents.
Boîte construite à partir de carton de livre, recouverte de papier japonais, incrustations en verre dans les portes, tiroirs, étagères, spécimens, et livre descriptif du contenu.
Box Making



Calligraphy/Calligraphie


Lorraine Douglas | Canada
Lake Isle of Innisfree
2006  Calligraphy/Calligraphie  22 x 33 x 5 cm
Painting, gilding, and pencil letters, with bookbinding and box making by the artist, and calligraphy by Nicole Coulson.
Peinture, dorure et lettres au crayon, avec reliure et cartonnage réalisés par l’artiste et calligraphie de Nicole Coulson
Calligraphy




Jacqueline Harris | Canada
Pocket of Water
2005  Calligraphy/Calligraphie  18.9 x 29.55 cm

Graphite, Chinese sumi ink, pigment ink, watercolour, acrylic pearlescent ink, rendered with pointed pen and brush on watercolour paper.
Graphite, encre sumi chinoise, encre à pigments, aquarelle, encre perlée acrylique, appliqués à l’aide d’un stylo, et d’un pinceau pointus sur du papier aquarelle.
Calligraphy




Kristina Komendant | Canada
Air, Earth, Fire, Water
2006  Calligraphy/Calligraphie  39.6 x 39.6 cm

Gouache, watercolours, India ink, and embossed on cold pressed watercolour paper and handmade paper, with silk cords and hand marbled beads.
Gouache, aquarelles, encre d’Inde, papier à aquarelle et papier fait-main pressés à froid et estampés, avec ficelles en soie et perles marbrées à la main.
Calligraphy




Decorated Paper/Papier Décoré


Lucie Lapierre | Canada
Forest in the night
2006  Decorated Paper/Papier Décoré  62.5 x 47.5 cm
Acrylic marbling on caragheenan, stars and lines motif.
Marbrure acrylique sur carraghénine, motif d’étoiles et de lignes.
Decorated Paper




Judith J. Welbourn | Canada
Kaleidoscope
2005  Decorated Paper/Papier Décoré  80 x 52 cm

Orizomegami on gampi tissue paper.
Orizomegami sur du papier en tissu gampi.
Decorated Paper




Judith J. Wellborn | Canada
Ikat
2005  Decorated Paper/Papier Décoré  80 x 52 cm

Orizomegami on gampi tissue paper.
Orizomegami sur du papier en tissu gampi.
Decorated Paper




Robert Wu | Canada
Landscape Fantasy
2006  Decorated Paper/Papier Décoré  20 x 30 cm

Watercolour marbling on German Ingres paper.
Marbrure en aquarelle sur du papier allemand Ingres.
Decorated Paper



Fine Binding/Reliure d'art


Diane André | Canada

La Chastelaine de Vergi
2006  Fine Binding/Reliure d'art  22.5 x 15.3 x 1.2 cm
Bound in full goatskin with goatskin onlay; silk endbands and hand marbled endpapers.
Reliure en chèvre pleine peau avec mosaïque appliquée en chèvre; tranchefiles en soie et gardes marbrées à la main.
Fine Binding




Coleen Curry | United States
A Familiar Letter
2006  Fine Binding/Reliure d'art  22.2 x 15.2 x 1.5 cm

French style full goatskin binding with laced-in boards and onlay done ‘Lacunose’ technique, blind tooled and silk headbands with graphite top edge; sunken suede doublure, leather hinge, and paper flyleaf; hand titled in Palladium.
Reliure en chèvre pleine peau de style français avec passure en carton et mosaïque appliquée à l’aide de la technique « Lacunose », tranchefiles en soie et estampées à froid avec bord supérieur en graphite; doublure en daim incrustée, charnière en cuir, et garde volante en papier; titre écrit à la main en Palladium.
Fine Binding




Lise Dubois | Canada
La voix des choses
2005  Fine Binding/Reliure d'art  22 x 17 x 1.9 cm

Danish binding technique with handmade decorated cover paper by an unknown artist from France, leather headbands, Japanese endpapers, and titled on leather pieces; tray box in cloth, leather, and paper.
Technique de reliure danoise avec papier à couverture décoré à la main par un artiste français inconnu, tranchefiles en cuir, gardes japonaises, et titre sur pièces de cuir; coffret à tiroirs en toile, peau, et papier.
Fine Binding




Anna Embree | United States
Byzantine Binding Model 2006
2006  Fine Binding/Reliure d'art  22.5 x 15 x 6 cm

Handmade paper, unsupported link stitch sewing, wooden boards, goatskin, blind tooled decoration, and brass clasps.
Papier fait-main, couture sans supports avec points à chaînon, plats en bois, peau de chèvre, décoration estampée à froid et fermoirs en laiton.
Fine Binding




Helga Hobday | Canada
And No Birds Sang
2006  Fine Binding/Reliure d'art  22 x 14.5 x 3 cm

French style binding in full Nigerian goatskin, with onlays, blind tooling, leather hinges, multi-tiered silk headbands, and doublure and flyleaf covered in Japanese paper.
Reliure de style français en chèvre nigérienne pleine peau, avec mosaïques appliquées, estampage à froid, charnières en cuir, tranchefiles en soie à plusieurs niveaux, ainsi que doublure et garde volante couvertes en papier japonais.
Fine Binding




Helga Hobday | Canada
erzahlt
2007  Fine Binding/Reliure d'art  22 x 15.5 x 3.5 cm

French style binding in full Nigerian goatskin with onlays, blind tooling, leather hinges, multi-tiered silk headbands, and doublure and flyleaf covered in Japanese paper.
Reliure de style français en chèvre nigérienne pleine peau, avec mosaïques appliquées, estampage à froid, charnières en cuir, tranchefiles en soie à plusieurs niveaux, ainsi que doublure et garde volante couvertes en papier japonais.
Fine Binding




Janet Kellett, De Walden Press | Canada
Qualicum Blue
2007  Fine Binding/Reliure d'art  7 x 7.6 x 2.5 cm

Dos à dos binding in goatskin, gold blocked title pieces inlaid on both covers, covers fastened with custom-made bronze salmon-shaped toggles, made by John Hughes; text printed letterpress from polymer plates on Zerkall Ingres paper, illustrations made in watercolours by pochoir method on Zerkall mould made paper; Claire Maziarczyk paste paper endpapers and slip case cover paper; edition of 30.
Reliure dos à dos en peau de chèvre, éléments du titre gravés en or sur les deux couvertures, couvertures attachées à l’aide d’un bouton en bronze représentant un saumon créé par John Hughes; typographie imprimée à partir de plaques de polymère sur papier Zerkall Ingres, illustrations réalisées en aquarelles au pochoir sur du papier Zerkall fait-main; gardes en papier à la colle et papier couverture de l’étui de Claire Maziarczyk; édition de 30 exemplaires.
Fine Binding




Monique Lallier, | United States
La Petite Poule d’Eau
2007  Fine Binding/Reliure d'art  21.7 x 14.8 x 2.7 cm

Bound in leather, laced-in boards, onlays, and tooling.
Reliure en cuir, passures en carton, mosaïques appliquées, et estampage.
Fine Binding




Marvel Maring | United States
The Ox-bow Incident
2006  Fine Binding/Reliure d'art  21 x 14.7 x 2.8 cm

Secret Belgian binding structure with black linen thread; Cockerell marbled endpapers; Brazilian rosewood with bocote wood inlay cover; tooled western leather spine.
Structure de reliure belge secrète avec fil de lin noir; gardes marbrées Cockerell ; bois de rose brésilien avec couverture incrustée de bois de bocote; dos en cuir occidental décoré.
Fine Binding




Virginia McArdle | England
The Blue Guitar, etchings by David Hockney who was inspired by Wallace Stevens who was inspired by Pablo Picasso
2006-2007  Fine Binding/Reliure d'art  21 x 22.5 x 20 cm

Stub binding with hand dyed buffalo skin, gold and white tooling, doublures, and hand coloured endpapers.
Reliure en souche avec peau de buffle teint à la main, décorations dorées et blanches, doublures, et gardes colorées à la main.
Fine Binding




Don Taylor | Canada
RLS in the South Seas
2007  Fine Binding/Reliure d'art  21 x 13.5 x 4.5 cm

Laced on full calf binding with dye sprinkling.
Reliure en veau lacée sur toute la longueur avec aspersion de teintes.
Fine Binding




Keith Valentine | Canada
In Memoriam: Charlie
2007  Fine Binding/Reliure d'art  23 x 18.5 x 1 cm

Limp vellum on goatskin thongs, card endleaves hinged with alum tawed pigskin and integrated into the cover; title and decoration in gold leaf.
Vélin souple sur lanières en peau de chèvre, gardes en carton articulées avec de la peau de porc à l’alun et intégrées à la couverture; titre et décoration en feuilles d’or.
Fine Binding


Fine Printing/Typographie



Peter Bartl & Jane Merks, PB&J Press | Canada
Blind Faith
2007  Fine Printing/Typographie  37 x 56 cm
Letterpress printed.
Impression en typographie.
Fine Printing




Mindy Belloff, Intima Press | United States
The Mountain of NO
2006  Fine Printing/Typographie  45.7 x 35.6 cm

Letterpress printed four-colour broadside from original ink drawing, on Pescia Magnani paper; edition of 40.
Typographie imprimée en quatre couleurs in-plano issue du dessin à l’encre original, sur papier Pescia Magnani; édition de 40 exemplaires.
Fine Printing




Anne Bérubé | Canada
Que cherches-tu?
2007  Fine Printing/Typographie  15.5 x 16 x 0.4 cm

Cover title printed letterpress in Lucida sans on Nepalese handmade paper with die-cut square shape and image laser printed on Chinese paper; booklet with text and images laser printed on Chinese paper, colour ink applied by hand; and Japanese binding with linen yarn.
Couverture titrée en typographie Lucida sans sur papier fait-main népalais, avec format carré coupé à la forme et image imprimée au laser sur papier chinois; livret avec texte et images imprimés au laser sur papier chinois, encre couleur appliquée à la main; et reliure japonaise au fil de lin.
Fine Printing




Derek Cowan | Canada
What's Love, Shakespeare?
2005  Fine Printing/Typographie  33 x 36 x 2 cm

Wood block prints, wood type, plexi-binding; edition of 20.
Gravures sur bois, type de bois, reliure en plexiglass; édition de 20 exemplaires.
Fine Printing




Claire Owen, Turtle Island Press | United States
The Seduction of Marian
2007  Fine Printing/Typographie  24 x 17 x 2 cm

Letterpress printed on Stonehenge paper with wash drawings printed digitally and paper wrapped covers in cloth chemise.
Typographie imprimée sur du papier Stonehenge avec des lavis imprimés numériquement et couverture en papier dans une chemise en toile.
Fine Printing




Felicia Rice, Moving Parts Press | United States
COSMOGONIE INTIME An Intimate Cosmogony
2005  Fine Printing/Typographie  38.1 x 25.4 x 1.3 cm

Letterpress and pochoir on Fabriano Artistico.
Typographie et pochoir sur Fabriano Artistico.
Fine Printing




Alan Stein, The Church Street Press | Canada
In Venice
2007  Fine Printing/Typographie  48 x 32 x 1.5 cm

Hand-drawn lithographs, printed on Japanese Gampi Torinoko handmade paper directly from the stone, with a hand-coloured lithograph frontispiece; half title page, wood engraving, in Venetian Red; Cloister Old Style and Bodoni type printed on Saint-Armand handmade Palliser text paper; full dimension lino cut endpapers, hand printed on Japanese handmade Kurotani paper in Venetian Red; individually painted cover papers in charcoal and Japanese inks on handmade Japanese Seikosan paper; case bound in leather with gold stamped spine and red linen slipcase by Don Taylor; edition of 15.
Lithographies dessinées à la main, impression sur du papier japonais fait-main Gampi Torinoko directement à partir de la pierre, avec un frontispice de lithographie colorié à la main; demi-page de titre, gravure sur bois, en rouge vénitien; types Cloister Old Style et Bodoni imprimés sur du papier à écriture fait-main Palliser de Saint-Armand; gardes avec gravures sur linoléum pleine page, impression à la main sur du papier japonais fait-main Kurotani en rouge vénitien; papiers à couverture peints individuellement avec du charbon et des encres japonaises sur du papier japonais fait-main; boîte reliée en cuir avec dos estampé à l’or et étui en lin rouge de Don Taylor; édition de 15 exemplaires.
Fine Printing




Peter & Donna Thomas | United States
LEFT: Miniature Leaf Books   RIGHT: The Mystical Quality of Handiwork
Fine Printing/Typographie 

LEFT: 2005   7 x 5.6 x 0.6 cm
Letterpress printed with handmade paper by P. Thomas, sample pages from old miniature books.
RIGHT: 2007    7 x 4.6 x 1.5 cm
Letterpress printed and bound in Moroccan leather with brass cranking mechanisms, koa wood, and handmade paper by P. Thomas.


Typographie imprimée sur du papier fait-main de P. Thomas, pages extraites d’anciens livres miniatures.

Typographie imprimée et reliée en cuir marocain avec mécanisme d’ouverture en laiton, bois de koa, et papier fait-main de P. Thomas.
Fine Printing




Claire Van Vliet, The Janus Press | United States
The Gospel of Mary
2006  Fine Printing/Typographie  29 x 25 x 2 cm

Pulp painted papers by the artist, with Katie MacGregor, and Barcham Green handmade papers, letterpress with assistance of Andrew Miller-Brown; non-adhesive binding strip woven in a method designed for this book using a linen paper and executed by Audrey Holden; box made with birch stays with drummed on paper cover.
Papiers peints par l’artiste, avec Katie MacGregor, et papiers faits-main de Barcham Green, typographie réalisée à l’aide d’Andrew Miller-Brown; bande de reliure non adhésive tissée selon une méthode imaginée pour ce livre, à l’aide d’un papier en lin, et exécutée par Audrey Holden; boîte réalisée avec des supports en bouleau et une couverture en papier « drummed on ».
Fine Printing




Ashlee Weitlauf, pell mell press | United States
Civil Disobedience
2005  Fine Printing/Typographie  23 x 16 x 0.9cm

Letterpress and polymer relief on handmade paper; edition of 38 on handmade paper and 50 on machine made paper.
Typographie et relief en polymère sur du papier fait-main; édition de 38 exemplaires sur du papier fait-main et 50 sur du papier fabriqué à la machine.
Fine Printing


Papermaking/Papier main


Pat Cook | Canada
Thailand Kozo with Chiri
2005  Papermaking/Papier main  51 x 33 cm
Thailand Kozo cooked, hand-beaten, and beaten in a Hollander with some Chiri added to pulp before sheet formation in Nepalese box, floating in vat.
Thailand Kozo cuit, battu à la main, et martelé dans un cylindre hollandais avec le Chiri ajouté à la pulpe avant la fabrication des feuilles dans une boîte népalaise, flottant dans une cuve.
Papermaking




Pat Cook | Canada
Mixed Fibre Paper
2005  Papermaking/Papier main  51 x 33 x cm

Cotton, abaca, dyed abaca, kelp, and Thai Kozo, formed in a Nepalese box while floating in a vat.
Coton, abaca, abaca séché, varech et Thai Kozo, préparés dans une boîte népalaise flottant dans une cuve.
Papermaking




Susan Warner Keene | Canada
Emptiness/Form
2007  Papermaking/Papier main  40.6 x 61 x 1.25 cm

Handmade paper with flax fibre, pigment, and wax.
Papier fait-main avec fibres de lin, pigments, et cire.
Papermaking


All imagery on this website is copyright and protected by international law. Content cannot be copied, published, distributed, downloaded, or otherwise stored in a retrieval system, transmitted, or converted, in any form or by any means, electronic, or otherwise without prior written permission from the copyright owner. Please contact CBBAG's web administrator for more information on contacting the copyright owner.

Canadian Bookbinders and Book Artists Guild (CBBAG)

Charitable Business Number 89179 5445 RR0001


Powered by Wild Apricot Membership Software